Zoekwoordonderzoek in 6 stappen. Met voorbeelden en screenshots
Een zoekwoordonderzoek is de basis voor iedere succesvolle SEO-strategie. Maar het goed uitvoeren is zo eenvoudig nog niet. Heb je moeite om te bepalen op welke zoekwoorden je jouw content moet richten? Hier ga je stap voor leren hoe je dat aanpakt!
Er zijn verschillende zeer krachtige online marketing tools die van grote waarde kunnen zijn voor je zoekwoordonderzoek. In dit artikel zullen we ons beperken tot wat je gratis kunt bereiken.
Wat is zoekwoordonderzoek?
Een zoekwoordonderzoek is de basis van je SEO-strategie. Je gebruikt het om te achterhalen welke zoekopdrachten voor jou interessant zijn om je op te richten. Waar zoekt jouw doelgroep naar en waar wil jij dus op gevonden worden?
Want zoekmachine optimalisatie is een mooi streven, maar hoe kun je gevonden worden als je niet eens weet op welke term je wilt optimaliseren? Zo voorkom je dat je jouw kostbare tijd inzet om achter de verkeerde zoekwoorden aan te gaan.
De kracht van goed onderzoek
De tijd nemen voor het vinden van de juiste zoekwoorden helpt je om je doelgroep beter te begrijpen. Je leert op welke manier jouw (potentiële) klanten op zoek zijn naar de content, artikelen en producten die jij te bieden hebt.
Met die kennis kun je daar beter op aansluiten, zodat je kunt laten zien dat jij de beste oplossing in huis hebt.
Mooi toch?
Het draait in zoekwoordonderzoek dan ook vragen als:
- Waar zijn mensen naar op zoek?
- Hoeveel mensen zijn ernaar op zoek?
- Hoe willen zij die informatie ontvangen?
In het vervolg van dit artikel ontdek je tools en strategieën om die vragen te beantwoorden. Daarnaast leer je tactieken die je helpen om sterke content te maken die de behoefte van mensen die op zoek zijn naar jouw content maximaal vervult.
Stap voor stap SEO leren?
In onze gratis cursus loodsen we je door alle aspecten van zoekmachine optimalisatie
Stap 1: Bepaal op welke onderwerpen je wilt gaan focussen
Begin met een lijst van algemene termen of onderwerpen die voor jouw onderneming van belang zijn.
Let op: ik heb het hier nog niet over specifieke zoektermen waar je op wilt gaan scoren. Zie dit als de overkoepelende termen waar die specifiekere zoekopdrachten straks onder komen te hangen.
Vaak zijn dit de verschillende diensten die je aanbiedt, of de kernonderwerpen waar je al regelmatig over schrijft. In ons geval zouden het bijvoorbeeld de verschillende berichtcategorieën zijn waarmee we werken:
- Marktplaatsen
- Conversie optimalisatie
- Online marketing
- SEA
- SEO
- Content marketing
- Affiliate marketing
- E-mail marketing
- Social media marketing
Probeer op deze manier maximaal tien koepeltermen te bepalen die de kern vormen voor jouw verdere zoekwoordonderzoek.
Stel jezelf na afloop ook eens de vraag of er op dit lijstje nog onderwerpen ontbreken. Naar welke onderwerpen zou jouw ideale doelgroep nog meer kunnen zoeken, waar jij ook op gevonden zou willen worden? Mogelijk wijst dat op een gat in je aanbod dat je kunt opvullen.
Stap 2: Onderzoek welke zoekwoorden onder deze onderwerpen passen
Om een beter beeld te krijgen van het zoekvolume in je branche, kun je de termen die je nu hebt verzameld invoeren in een zoekwoord tool. Omdat we het gratis houden, gebruiken we de keyword planner van Google.
Laten we dit voorbeeld verder voortzetten met de term “SEO” die we bij stap 1 hebben gekozen.
In de keyword planner krijg je de keuze tussen twee opties:
Kies “Nieuwe zoekwoorden ontdekken”. In het volgende scherm kies ik voor de optie “beginnen met zoekwoorden” en voer ik in het zoekvenster “SEO” in. Klikken op “resultaten ophalen” geeft me het volgende scherm:
Dit geeft je een indicatie van het zoekvolume op de specifieke term “SEO”. Zoals je kunt zien is het een behoorlijk ruime schatting: tussen de tien en honderd duizend opdrachten per maand.
Een wat specifiekere schatting kun je krijgen van de tool Ubersuggest, waar je een beperkt aantal gratis analyses per dag kunt laten doen. Je krijgt een fijn overzicht van het volume en de geschatte moeilijkheid om te ranken.
Aan die moeilijkheid moet je overigens niet al te veel waarde hechten, want die is bij een term als “SEO” echt een heel stuk hoger dan hierboven wordt gesuggereerd. Maar heel globaal betekent een hogere score dat je beter, diepgaandere content moet schrijven en meer backlinks nodig hebt om hoog te scoren.
Let op! Een belangrijke les die ik heb geleerd, is dat je ook niet te veel waarde moet hechten aan de zoekvolumes uit dit soort tools. Het zijn absoluut geen kloppende aantallen. Het kan je een indicatie geven van waar volume zit, maar staar je er niet blind op, want dan kun je waardevolle kansen onterecht terzijde schuiven.
Zijn deze tools dan eigenlijk waardeloos voor zoekwoordonderzoek? Zeker niet. Daar gaan we nu naar kijken.
Stap 3: gerelateerde zoektermen
Hier begint je zoekwoordonderzoek eigenlijk pas echt. Want iedereen kan natuurlijk wel een lijstje maken van onderwerpen waar je graag op gevonden wilt worden. Het probleem is dat je concurrenten waarschijnlijk dezelfde onderwerpen op hun lijstje hebben staan. Zeker als je een relatief jong bedrijf bent, is het dan erg moeilijk om op deze termen te concurreren.
De kunst is dus om bepaalde termen te vinden waarop je een betere kans hebt om te scoren.
Dat wil zeggen termen die in relatie staan tot je hoofdonderwerp, maar misschien iets minder voor de hand liggend zijn. Dat betekent (meestal) een lager zoekvolume, maar ook een lagere concurrentie.
Er zijn een aantal manieren om dat soort termen op het spoor te komen.
Keyword planner
Terug naar de keyword planner resultaten van de vorige stap. Op de pagina waar we de scores voor de term “SEO” zagen, vind je ook een overzicht met gerelateerde zoektermen:
Scroll deze lijst door en noteer alle termen die voor jouw product interessant zijn, of waar jij denkt een goed artikel over te kunnen schrijven. In ons geval zouden we bijvoorbeeld kunnen kiezen om een artikel te schrijven dat stap voor stap uitlegt hoe je een SEO analyse kunt uitvoeren, om te richten op de term “SEO analyse”.
Ubersuggest
Ook de andere tool die hierboven voorbij kwam, Ubersuggest, kan je aan gerelateerde zoektermen helpen. Klink in het menu links op “keyword ideeën” en je krijgt een scherm te zien dat er zo uitziet:
“Seoul Sista” is ins ons geval niet erg relevant. (Uit nieuwsgierigheid heb ik het opgezocht. Het blijkt een hip Koreaans barbecue restaurant in Rotterdam. Dat hebben ze goed voor elkaar, met zoveel zoekopdrachten op hun bedrijfsnaam.)
Interessanter is bijvoorbeeld “SEO specialist” of “SEO check”. We zouden op basis hiervan kunnen besluiten een stappenplan te maken voor het uitvoeren van een SEO check (eventueel in combinatie met de analyse die we in hierboven al hadden gevonden).
Een overzicht van SEO specialisten en hoe je de juiste persoon kiest, past echter nog beter bij OnlineMarketing.nl, dus die zetten we op onze backlog.
Overigens kun je Ubersuggest zelfs gebruiken om te spieken bij je concurrenten. Kies onder “traffic analyzer” voor “keywords”, vul het domein van een concurrent in, en je krijgt een overzicht van termen waar die concurrent op scoort. Doen ze dat met een artikel dat jij beter kunt schrijven? Dan is het een perfecte term om op in te zetten!
De SERP van Google
Mijn favoriete bron van goede zoekwoorden om achterna te gaan, is Google zelf.
Dit heb je vast wel eens onderaan de SERP zien staan na een eigen zoekopdracht:
Google geeft hier een overzicht van gerelateerde zoekopdrachten die mensen daadwerkelijk in Google intypen. Het is dan ook een ideale manier om nieuwe termen op het spoor te komen.
Daarnaast geeft Google hier zelf aan welke onderwerpen ze belangrijk vinden bij een bepaalde zoekopdracht. Daar kun je gebruik van maken! Meer daarover bij stap 6.
Stap 4: De longtail begrijpen
Er zal je misschien iets zijn opgevallen tussen de termen bij stap 1 en die bij stap 3.
In stap 1 ging het om enkelvoudige woorden (of vaste samenstellingen, als content marketing). Bij stap 3 werd aan die termen een woord toegevoegd om tot de besproken zoekopdracht te komen.
Daarmee komen we bij de kern van zoekwoordonderzoek.
Want hoewel het voor een banketbakkerij natuurlijk geweldig zou zijn om nummer 1 te scoren op “taart”, is dat niet erg realistisch.
Daar komt bij dat de intentie achter dit soort enkelvoudige zoekwoorden vaak niet erg duidelijk is. Dat zie je terug in Google.
Ben ik hier op zoek naar een recept om zelf taarten te bakken? Wil ik iets weten over de voedingswaarden? Of wil ik gewoon een bakkerij bij mij in de buurt om een taart te kopen? Google weet het niet, dus krijg ik alles te zien.
Dat is waarom we ons in zoekmachine optimalisatie meestal richten op de zogenaamde longtail keywords. Dit zijn zoekopdrachten van ten minste 2 of 3 (liefst zelfs meer).
Dat soort opdrachten hebben weliswaar minder volume, maar ook minder concurrentie en zijn bovendien veel concreter. De conversie (het aantal vertoningen dat jou een verkoop oplevert) ligt daardoor meestal ook veel hoger.
Als ik een bakker in Eindhoven ben die gespecialiseerd is in vruchtenvlaaien, dan heb ik een veel grotere kans om klanten te scoren door me te richten op “vlaai kopen Eindhoven” dan op “taart”, ook al heeft die laatste veel meer zoekvolume.
Stap 5: Mijn twee favoriete manieren om longtail termen te vinden
Hierboven heb ik al een aantal manieren gevonden om de wat langere, specifiekere zoektermen te vinden. Zelf maak ik vooral graag gebruik van deze tactieken voor zoekwoord onderzoek. Om de echte diamantjes op het spoor te komen 😉
Answer The Public
Ik zweer bij deze tool. Voer een term in die je bij stap in hebt bepaald en klik op search. (Wel even het juiste land en taal kiezen.)
Je krijgt nu een overzicht van alle gerelateerde vragen die mensen in Google intypen over dit onderwerp. Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit voor “SEO”:
Zoals je ziet (als je voldoende inzoomt) zit er aardig wat Duits en Engels tussen. Perfect is Answer The Public zeker nog niet in het Nederland, maar toch kun je er een schat aan input uithalen.
Interessant zou bijvoorbeeld een artikel zijn dat zich helemaal richt op de vraag “Waar moet een SEO tekst aan voldoen”. Of “Welke SEO plugin voor WordPress is de moeite waard?”
Dit soort content doet het bijzonder goed in Google. Logisch, want mensen komen naar Google om hun vragen op te lossen en Google wil daar een goed antwoord op bieden. Content die zich focust op een specifieke vraag waar iemand mee zit, maakt dus een goede kans om te scoren wanneer iemand die vraag intypt.
Lettersoep
Alleen de naam al…
Deze techniek heb ik geleerd van IncomeSchool, waar ze op een heel verfrissende en inspirerende manier naar content marketing kijken. Ze waren de eersten die ik de klassieke keyword tools af hoorde wijzen (zoals ik hierboven aangaf: die tools hebben zeker hun waarde, maar ik heb het inmiddels helemaal met ze eens om je niet door de daarin vermelde volumes te laten melden.
Hoe dan ook, ze komen met de lettersoep methode als alternatief voor het vinden van termen. En sinds ik ze er in onderstaande video over hoorde praten, gebruik ik het voortdurend.
Deze techniek maakt gebruik van de auto complete functie van Google. Je kent het wel, je begint een zoekopdracht in Google te tikken en er verschijnen al na de eerste letter verschillende suggesties, die met elke volgende letter specifieker worden.
Is dit wat je wilt zoeken?
Dat komt natuurlijk niet uit de lucht vallen: dat is allemaal gebaseerd op de data van Google zelf. Typ ik bijvoorbeeld “seo a”, dan krijg ik het onderstaande overzicht.
De lettersoep methode komt erop neer dat je dit met iedere letter van het alfabet doet. “seo b”, “seo c” enzovoorts enzovoorts.
Bij grote woorden als dit kun je zelfs overwegen nog een stapje verder te gaan en hetzelfde doen met de longtail woorden die je hierboven hebt gevonden, of die je nu aan je lijst toevoegt.
Probeer deze ook eens! Typ een typisch “vraagwoord”, gevolgd door een asterisk (*) en je onderwerp. Je krijgt dan een overzicht van vragen die op die manier beginnen.
Stap 6: Hoe mix je dit alles tot een perfect stuk content?
Het mooie van de technieken die je hierboven hebt geleerd, is dat je ze ook kunt gebruiken voor het schrijven van een knallend goed stuk content voor dat kortere, bredere en competitievere zoekwoord.
Stel dat ik toch wil gaan ranken op “SEO”. (Dat willen we uiteraard en daar zijn we achter de schermen ook druk aan bezig. Ik heb de technieken hierboven behoorlijk vaak toegepast de afgelopen dagen 😉 )
Hoe kan ik nu beter aan Google laten zien dat ik het best mogelijke artikel over dat onderwerp heb geschreven, dan door te volgen wat Google zelf bij dat onderwerp verwacht?
Huh?
Laat ik het anders stellen. Die gerelateerde zoektermen onderaan de SERP, maar ook de auto complete suggesties, zijn tekenen van Google dat dit logische “sub onderwerpen” zijn bij je hoofdonderwerp.
Dat geeft je dus een perfect overzicht van wat er in jouw knalstuk allemaal aan bod moet komen.
Zelf gebruik ik die termen vaak als een raamwerk voor het artikel dat ik ga schrijven. Ik maak er bijvoorbeeld tussenkoppen van waar ik verder op in ga. Bijkomend voordeel: je hebt meteen wat relevante woorden in je H2’s en H3’s!
Let wel: vorm volgt functie. Ga dus geen termen die je in je zoekwoordonderzoek hebt opgesnord in je artikel proppen omdat je denkt dat Google dit leuk vindt.
Gebruik de gerelateerde zoektermen en auto complete suggesties als een leidraad en inspiratie voor het schrijven van jouw meest geweldig stuk over het onderwerp dat je najaagt.
Meer leren over SEO?
Check dan eens deze zeer complete cursus die je alle aspecten van SEO leert
Dat was hem! Heb je naar aanleiding van dit stuk vragen? Laat dan vooral een reactie achter of stuur even een mailtje naar tim@onlinemarketing.nl zodat ik kan kijken hoe ik je verder kan helpen!
Written by
Ruben de Vries FollowAls SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'