Facebook Messenger bots gebruiken als een baas

Facebook Messenger bots zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het online marketing landschap. Dat wil zeggen: voor veel merken hebben ze hun waarde dubbel en dwars bewezen. Toch zijn er nog steeds veel bedrijven die geen gebruik maken van deze grote kans.

Behoor jij tot die laatste groep, maar wil je daar in 2021 nu wel eens verandering in brengen? Blijf lezen, dan neem ik je stap voor stap mee in de wondere wereld van de Facebook Messenger bots

Over Lars

Lars is een internationaal gevraagd spreken op het gebied van messenger bots. Hij won onder meer een Dutch Search Award voor één van zijn messenger bot campagnes.

Liever luisteren?

Leer dan alles over Facebook Messenger bots in onze Podcast met Lars als gastspreker

Inhoud:

facebook messenger bots uitgelegd

Wat zijn Facebook Messenger bots?

Laten we bij het begin beginnen. Wat is een Facebook Messenger bot nu eigenlijk? En wat kun je er precies mee?

Met andere woorden: waarom zou je er je kostbare tijd aan besteden om zo’n bot te gaan gebruiken?

Om te beginnen is een van de belangrijkste redenen om een chatbot te maken voor veel mensen nu juist om tijd te besparen. Op het meest fundamentele niveau bieden deze bots namelijk een manier om simpele klussen en processen te automatiseren.

Een chatbot is een stukje software dat door gebruik van AI simpele gesprekken voert met mensen.

Vooral op de klantenservice kan dit – zowel voor je medewerkers als voor klanten – veel tijd en ergernis schelen.

Een Facebook Messenger bot is simpel gezegd een chatbot die “woont” binnen Facebook Messenger. Je kunt deze bot gebruiken om je Facebook en je Facebook Messenger marketing verder te laten groeien.

Waarom Facebook messenger bots gebruiken een goed idee is

Allereerst biedt een Facebook chatbot je doelgroep een laagdrempelige manier om in contact te komen. Mensen die toch al actief zijn op Facebook maak je het hierdoor een stuk eenvoudiger om met je te communiceren.

Daarnaast is het nog steeds een redelijk onontgonnen markt. Want zoals gezegd: er zijn nog steeds relatief weinig bedrijven die hier gebruik van maken.

Terwijl je met een Facebook Messenger bot veel kunt bereiken, zoals:

  • Je doelgroep rechtstreeks bereiken. Waar marketingmails doorgaans rechtstreeks een spamfolder ingaan, is de open rate van Facebook berichten doorgaans hoger.
  • Ontlast je klantenservice (en bespaar jezelf geld). Doordat de meest eenvoudige gesprekken geautomatiseerd worden, kun je de werklading voor je klantenservice verlichten. Bovendien ben je dag en nacht bereikbaar zonder ook nachtploegen in te hoeven zetten.
  • Vind interessante leads tussen de andere gebruikers. Een Facebook Messenger bot kan je helpen om de interessante leads te identificeren tussen alle gebruikers, zodat je hier extra aandacht aan kunt besteden.
  • Handel e-commerce af. Met het juiste script kan de bot zelfs verkopen voor je verzorgen. Voor je klanten prettig, omdat ze er het comfort van de vertrouwde Facebook omgeving niet voor hoeven te verlaten.
  • Re-engagement van oud-klanten. Omdat bots als geen ander goed zijn in het onthouden van informatie, kun je ze inzetten om net dat stapje extra te geven. Zo kan een bot iemand eraan helpen herinneren dat hij of zij vorig jaar rond deze tijd een bloemetje stuurde naar de schoonmoeder.

Zelf een Facebook Messenger bot maken: praktische tips

Het zal je niet verbazen dat technologie ervoor gezorgd heeft dat het niet moeilijk is om een Messenger bot te maken. Met de juiste tools moet je een aardig eind komen.

Kom je er toch niet helemaal uit, of wil je gewoon eens brainstormen wat ik voor je zou kunnen betekenen? Stuur dan vooral een mailtje (info@onlinemarketing.nl). Vermeld daarin wat jij wilt bereiken met je Messenger bot en wat je vraag precies is. Dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op om met je mee te denken.

Om je op weg te helpen zijn hier een aantal stappen om te doorlopen voor jouw eigen Facebook Messenger bot.

facebook messenger bot praktische tips

1. Kies je platform

Je hebt een platform nodig om de Facebook Messenger bot in te bouwen. Dat doe je namelijk niet in Facebook zelf.

Er zijn verschillende platformen die het bouwen van jouw chatbot eenvoudig kunnen maken. Mijn favorieten:

Met al deze opties bouw je een uitstekende Facebook Messenger bot. Het is dus een kwestie van je persoonlijke voorkeur voor welke jij kiest. Gelukkig heb je vaak een gratis proefperiode, zodat je kunt uitproberen wat voor jou werkt. Toch raad ik je wel aan vooraf goed na te denken, zodat je in één keer de juiste setup in kunt.

De vervolgstappen kunnen per gekozen platform licht verschillen, maar geven je hopelijk de nodige inspiratie voor waar je rekening mee moet houden.

2. Koppel je Facebook pagina

Dit gaat meestal vanzelf in de setup van je gekozen platform, maar is natuurlijk wel van groot belang om je bot straks ook daadwerkelijk te kunnen vertonen.

3. Kies je begroeting

Dan is het tijd om de bot daadwerkelijk te gaan maken. Het begint met het welkomstbericht dat gebruikers te zien krijgen wanneer een sessie begint.

Dit bericht geeft je bezoekers een idee wat ze kunnen verwachten en wat ze nu moeten doen. Dit is dus een erg belangrijk bericht.

4. Het welkomstbericht

Je kunt het nog iets persoonlijker maken met een welkomstbericht, wanneer er een gesprek begint.

Hier kun je je bezoeker bij naam begroeten en verder toelichten hoe hij of zij het meeste haalt uit de chatsessie.

Denk hierbij goed na over wat je wilt bereiken met de chatbot en probeer de bot de stem van jouw bedrijf mee te geven. Hoe begroet je iemand wanneer je de telefoon van jouw bedrijf opneemt? Welke toon wil je zetten voor het gesprek dat gestart gaat worden?

5. Denk aan het standaard antwoord

Een standaard antwoord (in de platformen aangeduid als “default reply”) is een reactie die de chatbot toont wanneer de vraag van de gebruiker niet begrepen wordt.

Dit is dus een essentieel onderdeel van je Facebook Messenger bot, omdat het je gebruiker verder helpt wanneer de chat dreigt dood te lopen. Je kunt bijvoorbeeld:

  • Vragen de vraag anders te formuleren
  • Doorverwijzen naar je klantenservice
  • Verwijzen naar een contactformulier

6. Bouwen

Het verdere bouwen van jouw Facebook Messenger bot is volledig afhankelijk van jouw organisatie en het doel dat je hebt met de bot. De genoemde platformen zullen je in ieder geval helpen in het bouwproces, maar de uiteindelijke vormgeving is natuurlijk aan jou.

Het kan helpen om eerst op papier eens uit te tekenen wat je wilt bereiken. Wat is het uiteindelijke doel waar je gebruikers naartoe wilt bewegen? Redeneer vanaf dat eindpunt terug naar de eerste contactoptie en bepaal welke stappen er daarvoor gezet moeten worden. Welke informatie heb jij nodig van de gebruiker om het doel te bereiken en welke vragen moet je daarvoor stellen?

Deze informatie ga je vervolgens stap voor stap uitvragen.

Andersom kan natuurlijk ook: begin vanuit enkele vragen die veel binnenkomen bij de klantenservice en bouw vanuit daar de automatische reactie sequence op.

Kom je er niet uit? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen (info@onlinemarketing.nl) zodat we eens met je mee kunnen denken.

Written by

Lars Maat Follow

Sinds 2011 ben ik werkzaam in de online marketing, vooral met online advertising (Google, Bing, Facebook, Instagram en LinkedIn). Met Maatwerk Online helpen we bedrijven met het behalen van meer klanten uit het internet. Dit doen we sinds 2013 vanuit ons kantoor in hartje Rotterdam.

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…