Als mkb de conversie verhogen voor je site of shop hoeft niet moeilijk zijn

Iedere ondernemer wil graag de conversie verhogen voor zijn website of webshop. Een verhoogde conversie betekent immers meer betalende klanten uit je marketinginspanningen. En dus, meer omzet.

In dit artikel deelt conversie specialist Marco Bouman zijn inzichten over de betekenis van conversie voor een onderneming. Daarnaast geeft hij je praktische tips om ook jouw conversie te verhogen.

Je conversie verhogen met praktische tips van Marco Bouman

Conversie optimalisatie? Wat is dat dan? Dat hoor ik vaak van ondernemers en eigenaren van mkb-bedrijven. Online marketing kennen ze. Zoekmachine optimalisatie en SEA kennen ze ook steeds meer.

Maar conversie optimalisatie is een begrip dat binnen het mkb nog niet echt leeft.

Daarom begin ik met de definitie van ‘conversie optimalisatie’, voordat ik start met aan te geven hoe je nu de online effectiviteit en conversie kunt verhogen van je website of webshop. Oftewel: meer online resultaat kunt verkrijgen!

conversie verhogen als mkb bedrijf

Wat betekent conversie voor je bedrijf en wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is het optimaliseren van de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat een individuele gebruiker van je website of -shop converteert, ofwel: een bepaalde actie maakt die jouw bedrijf wat oplevert (realisatie van een online doel). Met andere woorden: je probeert het maximale uit je bezoekers te halen!

Een conversie is een gewenste actie die bezoekers op jouw website of in jouw webshop doen. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Een offerteaanvraag
  • Een (eerste) bestelling
  • Een download van bijvoorbeeld een e-book / whitepaper
  • Een telefoontje via je website / shop
  • Een aanmelding op een programma
  • Een inschrijving op een nieuwsbrief
  • Etc.

De betekenis van conversie voor jouw bedrijf wordt door dit rijtje waarschijnlijk al een stuk concreter.

Want wat is het voor jullie waard om dagelijks meer bestellingen, offerteaanvragen of nieuwsbrief inschrijvingen binnen te krijgen?

Deze conversies kun je meten in Google Analytics, zodat je gericht kunt bijhouden of jouw inspanningen die conversie ook verhogen.

Die stijgende lijn is je grote doel bij het verhogen van je conversie

Door je conversie te verhogen haal je meer uit je website bezoekers

Conversie optimalisatie is dus de activiteit om meer uit je bezoekers te halen, het conversiepercentage te verhogen. Dit heeft niets te maken met meer bezoekers binnenhalen, maar met juist meer aanvragen of orders uit hetzelfde aantal bezoekers te halen.

En daar liggen voor mkb-bedrijven grote kansen. Want veel shops en sites van mkb-bedrijven hebben hier nog niet of nauwelijks aandacht aan besteed! En 20% meer aanvragen is meestal 20% meer klanten.

Hoe kun je de conversie verhogen?

Allemaal leuk en aardig, hoor ik je denken. Maar hoe pak je dat dan aan, die conversie verhogen?

Daar gaat het vervolg van dit artikel over. De tips die ik je hier geef, zijn afkomstig van vele bedrijfscases die ik in de afgelopen 14 jaar heb uitgevoerd. Doe er je voordeel mee, maak je website of webshop onweerstaanbaar en win aan online effectiviteit, zonder direct het bezoekersaantal te verhogen!

Overigens is de manier waarop bezoekers zich op jouw website gedragen een belangrijke SEO factor. Dus indirect kan het je zeker ook extra bezoekers opleveren door ervoor te zorgen dat mensen makkelijker vinden wat ze zoeken op jouw site, oftewel: converteren!

Conversie optimalisatie kengetallen

Dit is voor bedrijven die een Google Analytics-account hebben. Zodra je met conversie optimalisatie start, is het goed om de gemiddelde sessieduur en het bouncepercentage goed te monitoren.

Door conversie optimalisatie stijgt de gemiddelde sessieduur en daalt het bouncepercentage (percentage bezoekers dat niet doorklikt). Deze twee subconversiekengetallen hebben invloed op het uiteindelijke online resultaat.

Meer over deze getallen kun je lezen in het hoofdstuk over SEO strategie in de zoekmachine optimalisatie masterguide.

6 effectieve tips om de conversie te verhogen

Het nut van je conversie verhogen is je inmiddels wel duidelijk. Tijd voor wat praktische en concrete tips om hiermee aan de slag te gaan!

1. Start met positionering

Bij de meeste webshops / -sites geldt dat het grootste deel van de bezoekers nieuwe bezoekers zijn (anders dan bij wehkamp.nl of Coolblue).

Het is daarom extra belangrijk om deze nieuwe bezoekers zo goed mogelijk het volgende te vertellen: wie je bent, wat je doet, waarom je er zo goed in bent, wat het onderscheidende vermogen is. Vertellen en laten zien = positionering (het liefst op een prominente locatie, zoals in de websiteheader).

conversie verhogen begint bij het je bezoekers makkelijk maken
De conversie verhogen begint bij duidelijk maken wat je websitebezoekers kunnen verwachten. Zitten ze op jouw site of shop met de handen in het haar omdat ze niet weten waar ze naartoe moeten? Dan kun je een conversie wel vergeten

2. Hanteer USP’s

Een onderdeel van deze positionering is werken met USP’s (unique selling points). Oftewel: jouw unieke verkoopargumenten.

Bezoekers zijn hier gevoelig voor, ze willen weten waar je voor staat. In de meeste trajecten voor conversie optimalisatie die ik met mkb’ers doe, verwerken we de USP’s netjes in de websiteheader, direct zichtbaar op iedere pagina. Desnoods ook nog in of onder de footer en verwerkt in je websiteteksten.

Kleur bekennen dus, schreeuw van de daken waar je voor staat!

3. Storytelling

Naast deze korte (paar, meestal 4) USP’s is het om de conversie te verhogen belangrijk dat je deze kleur (van de USP’s / onderscheidend vermogen) verwerkt in de teksten.

Denk aan homepageteksten, product- / dienstenteksten… alles teksten. Zodat niet alleen een proces of een opsomming van specificaties plaatsvindt, maar dat ieder woord verkoopt, online verleidt en opwarmt.

conversie verhogen begint bij je branding en je content
De content op je website en het verhogen van je conversie zijn een onlosmakelijk met elkaar verbonden echtpaar

4. Trek kwalitatieve bezoekers aan

Vreemd genoeg wordt conversie niet alleen veroorzaakt door de website zelf (positionering, design, snelheid, teksten etc.), maar ook door waar de bezoekers vandaan komen.

Door ruim 14 jaar ervaring weet ik dat organisch verkeer vaak (in bijna alle gevallen) het meest kwalitatief is: een langere sessieduur en een lager bouncepercentage. Inzetten op organisch verkeer (SEO) zal je conversieratio doen verhogen!

Omgekeerd heeft bijvoorbeeld affiliatiemarketing vaak juist een verlagend effect op het totale resultaat (kwantitatief verkeer).

5. Verleid online met wervende webteksten

Een zeer belangrijk element bij het conversie verhogen zijn de teksten. Vanuit wie worden ze geschreven? Word je als doelgroep aangesproken, is het ‘jij’ of ‘je’ in plaats van ‘u’?

Maar ook: waar gaan de teksten over, worden er gaten of boren verkocht (schrijven over het resultaat wordt veel meer gewaardeerd dan over de oplossing of het product zelf)? Zijn ze goed leesbaar (netjes opgedeeld in korte alinea’s)?

Zo kan een bezoeker zich herkennen, worden dilemma’s behandeld waarmee hij zit. Wervende webteksten werken als een magneet. Bezoekers lezen langer, klikken eerder door… goed voor de subconversiekengetallen.

de juiste tekst kan helpen om iemand te verleiden en converteren

6. Dicht conversielekken

Los van de creatie van een ultieme eerste indruk (bij nieuwe bezoekers), is het zaak om mogelijke conversielekken (drempels) zo veel mogelijk te dichten. Hieronder vind je een aantal veelvoorkomende conversielekken:

  • Laadsnelheid: Dit is vaak een potentieel irritatiepunt. Dit verhelpen is ook goed voor organische vindbaarheid: een snelle blog doet het beter in de zoekresultaten van de zoekmachine.
  • Te lange alinea’s: Online lezen is vluchtig. Zijn alinea’s te lang of is je contentkolom te breed, dan haakt men sneller af.
  • Actueel: Wanneer je data gebruikt, zorg dan dat je actueel blijft.
  • Slordig design: Wanneer je inzet op conversie optimalisatie, wil je niet dat bezoekers afhaken vanwege een inconsistent, slecht geïmplementeerd design. Wees vooral rustig met diverse kleurencombinaties.
  • Te commercieel: Kijk uit met het gebruik van pop-ups en automatische berichten.
  • Transparantie: Veel bezoekers hechten er waarde aan te weten wie erachter zit. Als deze informatie te summier is, kan dit snel een reden zijn om af te haken.

Ik heb hierboven 6 belangrijke tips voor conversie verhogen behandeld. Er zijn er natuurlijk veel meer. Ieder conversie optimalisatie traject is namelijk een reis op maat. Voor iedere site / shop gelden weer andere aandachtspunten. Conversie optimalisatie brengt meestal wel 20% groei, soms nog veel meer!

Succes met het verhogen van jouw conversie!

Written by

Marco Bouman Follow

Marco Bouman is conversie optimalisatie specialist en online groeiconsultant. Hij adviseert en begeleidt mkb-bedrijven met online groeien. Sinds 2007 heeft hij meer dan 500 mkb-bedrijven begeleid bij het behalen van betere online resultaten.

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…