Growth Hacking uitgelegd door een growth manager (Podcast #015)

Growth hacking is misschien wel dé modeterm in online marketing van dit moment. Veel mensen zien het als een hype. Een combinatie van trucs voor snel succes.

Maar wat is het eigenlijk precies? En wat doet een growth hacker nou de hele dag?

Het kan best irritant worden voor wie de term al tientallen keren gehoord heeft, maar er de vinger maar niet op kan leggen waar het nu precies om draait.

Want of je het nu leuk vindt of niet: growth hacking is here to stay. Er zijn talloze startups die gigantische groei hebben doorgemaakt door op deze manier naar marketing te kijken. Dan kun je er maar beter de vruchtbare ideeën van plukken die voor jouw business ook goud waar kunnen zijn, nietwaar?

In dit artikel maak je uitgebreid kennis met de verschillende facetten van growth marketing. Van een growth manager die uitgebreid vertelt over hoe zijn vakgebied eruitziet, tot praktische tips om zelf direct mee aan de slag te kunnen.

Inhoud:

(gebruik de links om direct naar het deel te springen waar jij meer over wilt weten)

Growth hacking uitgelegd door een growth manager (lekker luisteren)

Ruben interview Niels Zee, een Growth Manager met ervaring uit de praktijk. Hij vertelt over de oorsprong van deze manier van marketing en over de meest waardevolle principes.

In het interview is Niels open over hoe hij dit oppakt bij StuDocu.

De Podcast is hier direct te beluisteren:

Of bekijk de video, voor wat koppies bij de gesprekkies:

Dit wordt er besproken in deze growth hacking podcast

Dit zijn o.a. de onderwerpen die in deze podcast besproken worden:

  • Wat is de oorsprong van Growth Hacking?
  • Wat is Growth Hacking?
  • Wat is het verschil tussen een Growth Hacker & een Online Marketeers?
  • Voorbeelden 
  • Hoe werken experimenten?

Belangrijke links:

Niels Zee

StuDocu

LinkedIn van Niels

Heb je vragen over online ondernemen? Stel ze in de Community (ook Niels is hier actief). Stel hierin jouw vragen en er zitten 100’en online marketeers te wachten om je verder te helpen!

Wat is de betekenis van growth hacking?

Growth hacking is een werkveld waarin marketing, data en technologie samenkomen. Een growth hacker voert – vanuit die drie velden en volgens een vast proces – experimenten uit die erop gericht zijn om het aantal klanten van een bedrijf te vergroten.

Op basis van de resultaten van die experimenten wordt waar nodig bijgestuurd. Succesvolle experimenten worden verder uitgerold om de groei op steeds verder te versnellen.

Growth hacking wordt vaak vooral geassocieerd met startups. Het draait allemaal om het vinden van de meest efficiënte en snelle manier van groeien.

Bij uitstek geschikt voor startups dus, waar aan de ene kant de budgetten en middelen beperkt zijn, maar er aan de andere kant voldoende ruimte is om te experimenteren doordat de bedrijfsprocessen nog niet in steen zijn gebeiteld.

Sterker nog: growth hacking ontstond in Silicon Valley, waar het voor slimme techstartups dé manier was om de gevestigde orde van grote bedrijven de baas te kunnen.

Tegenwoordig ontdekken ook steeds meer grote bedrijven de waarde en betekenis die growth hacking kan hebben.

De beste tools om jouw growth te hacken?

Die vind je hier 👇

Veel gestelde vragen over growth hacking

Wat is growth hacking?

Growth hacking is een combinatie van marketing, technologie en data. Met die drie velden voert een growth hacker experimenten uit die er volledig op zijn gericht om een bedrijf zo snel mogelijk te laten groeien.

Wat doet een growth hacker?

Het primaire doel van een growth hacker is het laten groeien van een bedrijf en een manier vinden om zo efficiënt mogelijk voor nieuwe klanten te zorgen. Hoe dat gebeurt – zoals welke kanalen worden ingezet – is daarbij van secundair belang. Een growth hacker is dus bovenal flexibel en houdt ervan om snel te schakelen.

Is growth hacking inbound marketing?

Growth en inbound zijn niet helemaal hetzelfde. Bij inboud marketing draait het er immers om dat potentiële klanten “als vanzelf” bij je bedrijf terechtkomen. Dat kan een tactiek zijn die een growth hacker inzet, maar als blijkt dat andere manieren sneller werken zal hij daarvoor kiezen.

Growth hacking voor dummies (en slimme beginnelingen)

Wil jij nou ook wel eens ontdekken wat growth hacking voor je business kan doen, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen?

De growth hacking startpositie

Het schemerde hierboven al een beetje door, maar growth hacking is niet zozeer een vaste aanpak om uit te voeren. Het draait dan ook vooral om de juiste mindset en startpositie. Beide bepalen het succes van de experimenten die je gaat uitvoeren.

Ga na of het volgende voor jou en je bedrijf op orde is:

  • Ben je nieuwsgierig ingesteld en bereid om nieuwe dingen te leren? Je zult jezelf veel nieuwe dingen over data en technologie moeten aanleren via Google en YouTube.
  • Je weet wie je ideale klant is en begrijpt hem of haar. Daarvoor is het belangrijk om te weten wat je doelgroep motiveert tot het kopen van jouw product en waar hij of zij online te vinden is.
  • De data verzameling heb je op orde. Denk aan Google Analytics en bijvoorbeeld HotJar om het gedrag op je website te kunnen analyseren.
  • Je kunt je eigen website beheren. Daarbij hoef je echt geen programmeerwonder te zijn, maar het is wel van belang dat je zelf pagina’s kunt toevoegen of teksten op bestaande pagina’s kunt aanpassen.
  • Een product of dienst waar ook echt interesse in bestaat en dat iets oplevert. Tot slot is het natuurlijk van belang dat er daadwerkelijk interesse in je product of dienst bestaat. Als niemand het wil hebben, dan gaat ook growth hacking je niet helpen om daar verandering in te brengen.

Het growth proces

De basis waar de meeste growth hackers mee werken, is het G.R.O.W.S. principe. Dat staat voor:

  • Gather ideas (ideeën verzamelen). In deze fase brainstorm je en verzamel je zoveel mogelijk ideeën waarmee het bedrijf zou kunnen groeien.
  • Rank ideas (ideeën rangschikken). Verdeel de ideeën naar de impact die ze kunnen hebben en hoeveel investering (tijd en geld) ze vragen. Lage investering en hoge impact zijn perfect voor growth hacking.
  • Outline experiments (experimenten vormgeven). Teken uit hoe je de ideeën in de praktijk gaat uittesten. Houd het zo simpel (lees: overzichtelijk en snel uitvoerbaar) mogelijk.
  • Work, work, work (werken werken en nog eens werken). Voer je experimenten uit in een testperiode van 2 à 4 weken.
  • Study (analyseren en toepassen van de uitkomsten). Op basis van de uitkomst van je experiment leer je hiervan en stel je bij, of besluit je tot een implementatie op grotere schaal.

Voordat je dit proces ingaat, zet je nog even een stapje terug. Eerst is het namelijk goed om te bepalen waar het meeste winst te behalen valt.

Dat is namelijk dat deel in jouw marketing funnel waar (procentueel) de meeste klanten verloren gaan. Haken de meeste mensen af tussen het landen op je website en het bezoeken van je productpagina’s? Dan richten je ideeën zich op het verbeteren van de flow richting die productpagina’s.

Zie je juist dat er veel mensen afhaken nadat ze iets in hun winkelmandje hebben geplaatst? Dan richt je je vooral op het verbeteren van de bestelprocedure.

Blijken veel mensen na een eerste aanvraag niet of nauwelijks te converteren? Dan ga je kijken of je follow up beter kan.

Praktische voorbeelden om je te inspireren bij het growth hacken van jouw business

Tot slot nog wat praktische voorbeelden om los te laten op je eigen business. Laat je inspireren door deze geweldige voorbeelden van growth hacking in de praktijk, die een aantal van de grootste en meest bekende bedrijven van vandaag hebben helpen komen waar ze nu zijn.

Wat deze voorbeelden gemeen hebben, is een grote mate van creativiteit en scherpzinnigheid in het in de markt zetten van een product. Daar kan elke marketeer of ondernemer iets van leren!

1. Vind een distributiekanaal om te “hacken” (Airbnb)

Wanneer je zelf (nog) niet veel bereik hebt, zoek dan een kanaal dat dit bereik wel heeft om te hacken. Een kanaal waar jouw beoogde doelgroep nu al heen gaat op zoek naar wat jij te bieden hebt.

Zo maakte Airbnb in haar begindagen gebruik van Craigslist, wat op dat moment de meest gebruikte site was voor het vinden van een tijdelijke verblijfplaats.

Wat deed Airbnb? Ze moedigden hun nieuwe verhuurders aan om hun aangeboden woning door te posten op Craigslist, met een link terug naar Airbnb, wat zorgde voor een flinke boost in traffic naar het eigen domein. Op deze manier hoefden ze geen duizenden euro’s uit te geven om de op hun platform aangeboden woningen onder de aandacht te brengen van mensen die op zoek waren naar een plek om te slapen.

Daarnaast benaderden ze mensen die hun huis alleen aanboden via Craigslist, om ze aan te moedigen dit ook te doen via Airbnb.

Op die manier heeft Airbnb dus een hele bak verkeer en aanbiedingen van Craigslist afgesnoept.

Les: wees scherp op kanalen waar jouw (ideal) doelgroep zich bevindt en nu al op zoek gaat naar producten zoals dat van jou, en verzin een creatieve manier om bij de bezoekers van dat kanaal in beeld te komen.

2. Haal meer uit het bereik dat je al hebt (Dropbox)

Je stopt over het algemeen veel tijd, moeite en geld in het zorgen dat mensen je website bezoeken en converteren. Daarna stopt die moeite doorgaans. De conversie is binnen, tijd om de volgende bezoeker de funnel in te duwen.

Doodzonde! Zoals dit voorbeeld laat zien, kun je juist uit je bestaande klanten en conversies heel veel extra waarde halen.

Dropbox gebruikte bijvoorbeeld al een gratis account om mensen te converteren. Vervolgens boden ze nog eens 500 MB extra gratis opslagruimte aan gebruikers die iemand anders doorverwezen en die persoon ook een account aanmaakte.

Daarnaast kon een gebruiker extra ruimte verdienen door zijn Dropbox account te verbinden met Facebook of Twitter, of het bedrijfsaccount van Dropbox te volgen.

Het resultaat: 60% toename in inschrijvingen en een flinke toename van het bereik op social media.

Les: bedenk wat je aan je bestaande en nieuwe klanten kunt weggeven aan extra waarde, wat hen kan motiveren om je product of dienst te delen in het eigen netwerk.

3. Geef klanten extra’s om je dienst te promoten (Peaks)

Iets vergelijkbaars als de tactiek van Dropbox zie je bij veel SAAS-bedrijven, waar het natuurlijk relatief eenvoudig is om (een deel van) het product weg te geven in de vorm van een gratis account.

Veel bedrijven bieden je bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun tool gratis te gebruiken. Wel staat er dan “powered by…” in de tool. Met als gedachte natuurlijk dat via die zichtbaarheid meer betalende klanten binnenkomen dan de ene klant die gratis de software gebruikt, met een soort olievlek effect.

Maar ook buiten SAAS-sferen kun je dit principe toepassen. Een goed voorbeeld is beleggingsapp Peaks. Zij bieden hun gebruikers regelmatig de mogelijkheid om extra belegtegoed te verdienen door de app bij vrienden of familieleden onder de aandacht te brengen. Wordt iemand een gebruiker via jouw link, dan krijg je daar allebei een geldbedrag voor.

Ook Hello Fresh maakt hier veel gebruik van. Geef een vriend of familie een maaltijdbox met korting, dan krijg je die korting zelf ook.

Les: wanneer je een product of dienst hebt waar mensen vaker gebruik van maken, bedenken dan een manier waarom ze kunnen “sparen” voor extra’s door je product aan te raden aan anderen. Je vaste klanten zijn vaak al enthousiast en hebben dus maar weinig aansporing nodig om je aan te bevelen. Een leuk extraatje is al snel genoeg.

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Comments

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…

Je bent momenteel offline