Goede voornemens in 2021 voor marketeers

Het is die tijd van het jaar waarin het doodstil is op kantoor, wanneer jij die ene werknemer bent die nog wel aan het werk is. De ideale tijd dus om eens te bezinnen over het jaar dat voor je ligt.

Natuurlijk werk ik net als jij al sinds april vanuit huis. Sterker nog, dit is hoe mijn eerste dag voor OnlineMarketing begin dit jaar eruitzag.

Jammer, want ik geniet elk jaar van de rust die er in de laatste dagen voor Kerstmis hangt op kantoor. Nu zijn die rust en stilte al maanden het nieuwe gewoon. Het is niet anders, maar het maakt het niet minder leuk om na te denken over wat je het volgende jaar van jezelf verwacht.

Daarom besloot ik mijn goede voornemens als online marketeer op een rijtje te zetten. En ik ben benieuwd naar die van jou, dus laat je dat even horen in de comments?

Als je van plan bent om één van mijn voornemens te stelen, dan mag dat natuurlijk ook 😉

voornemens voor online marketeers

#1 Meer focus op het totaalplaatje

Ik heb nogal de neiging om te verzanden in details. En dat hoeft helemaal niet erg te zijn, maar ik heb gemerkt dat het in online marketing best een obstakel kan zijn.

Het is namelijk erg gemakkelijk om vast te lopen in een doorgaand proces van over-optimalisatie.

Laat ik het zo zeggen. Je kunt wel tot in den treure blijven sleutelen aan die ene pagina, soms is het efficiënter om je tijd te investeren in nóg zo’n geweldig artikel schrijven dat veel bezoekers trekt.

Hoe graag je het ook wilt, je kunt niet alles in één keer 100% perfect doen. Dat is een integraal onderdeel van online marketing, waarin de wereld immers ook voortdurend verandert.

Soms is het beter om ergens maar gewoon mee te starten – ook al “voelt” het nog niet helemaal klaar – en al doende bij te sturen. Dat is immers de enige manier om data te verzamelen, aan de hand waarvan je kunt optimaliseren.

#2 De klant is dus NIET altijd koning

Hier heb ik in mijn dagelijks werk wat minder mee te maken, maar als freelancer komt het wel eens voorbij: de gedachte dat de klant altijd koning is.

Een mooi streven om naar te leven, maar dan moet de klant zich natuurlijk wel als koning gedragen.

We kennen ze allemaal wel: die klanten die jou inhuren omdat ze zelf te weinig weten van online marketing, maar vervolgens wel een uitgesproken mening hebben over elke stap die je zet.

Als je bijvoorbeeld een klant tegenkomt zoals in het verhaal van Bart hieronder, dan moet je ook gewoon durven om de deur dicht te gooien. Grote kans dat er alleen maar ellende van komt als je jezelf toch in bochten gaat wringen om die klant tegemoet te komen.

#3 Meer experimenteren met andere sites

Om te groeien als online marketeer, wil ik in het nieuwe jaar meer gaan experimenteren met andere sites dan OnlineMarketing.nl.

Dit jaar heb ik al verschillende affiliate niche websites opgebouwd, met als doel een (bescheiden) passief inkomen op te bouwen. In het komende jaar wil ik daar meer mee gaan experimenteren om zo te ontdekken welke soorten content waar werken.

Op die manier wil ik voorkomen dat ik mezelf te veel blind staar op één specifieke markt. Of dat ik straks alleen nog schrijf over online marketing, zonder me er buiten dit platform zelf nog mee bezig te houden.

Daarnaast is het een ideale manier om bijvoorbeeld verschillen in linkbuilding te testen. Om daar vervolgens natuurlijk hier weer een blog aan te besteden.

#4 Meer eigen stem laten horen (op LinkedIn)

Het is best eng om iets van jezelf te laten zien. Ook wanneer dat laten zien gebeurd in woorden. Zelfs online.

Misschien wel juist online, want je deelt jouw stem met de wereld en geeft iedereen de ruimte om daar iets van te vinden.

Toch is die eigen stem waarmee je opvalt. Eigen inzichten en jouw verhaal zijn de ingrediënten om iets interessant te vertellen te hebben op LinkedIn.

Deze post was alvast een voorproefje op dat voornemen. Het werd direct mijn meest bekeken bijdrage op LinkedIn van 2020. Samen met de post uit de inleiding kreeg hij bovendien het meeste reacties.

Dit artikel is een tweede manier om alvast op dit goede voornemen vooruit te lopen.

#5 Meer werken met roundup posts

Over dingen die goed werkten gesproken…

Er was dit jaar één artikel waarmee we aanzienlijk meer bereik haalden dan met welke andere publicatie dan ook.

In deze verzameling van online marketing tools vroeg ik verschillende experts naar hun mening. Wat zou volgens hen dé tool worden om in te zetten in 2021?

Uiteindelijk verzamelde ik 21 bijdragen. Een gigantische klus natuurlijk, maar de moeite dubbel en dwars waard. Want wat is het grote voordeel van zoveel verschillende mensen hun mening laten delen? Dat je al die bijdragers aan je artikel kunt taggen wanneer je het deelt op sociale media.

Trots dat ze als expert zijn gevraagd om bij te dragen, zullen veel mensen geneigd zijn op het bericht te reageren, of het op hun beurt weer door te delen. En dat is precies wat er met dit artikel gebeurde.

Het gevolg: een gigantische piek in bereik op LinkedIn, volgers op mijn persoonlijke en ons bedrijfsprofiel en verkeer naar de website. Dat smaakte naar meer, dus dat is precies wat ik volgend jaar wil gaan doen!

#6 Goede verdeling tussen “on time” en “off time”

De grootste uitdaging voor mij dit jaar was om een goed evenwicht te vinden tussen “aan” en “uit” staan.

Daarin was ik vast niet de enige. Want laten we wel wezen, vanuit huis werken is soms gewoon ontzettend lastig.

Er zijn dagen dat je niet te stoppen bent en in je joggingbroek meer werk verzet dan in een hele dag op kantoor. Maar er zijn ook dagen dat je niet vooruit te branden bent en “de werkende mindset” maar niet te pakken weet te krijgen.

Wat die mindset bevordert, is voor ieder anders. Voor mij betekent het vaak om mijn gedachten – die de neiging hebben om alle kanten uit te stromen – bij elkaar te vegen en te focussen op de taak die voor me ligt. Mindfulness apps, meditatie en “binaural beats” helpen mij daar het beste bij.

Maar ik heb dit jaar gemerkt dat het beste werkt om een goede verdeling tussen offline en online te maken. Op kantoor zijn er als vanzelf momenten dat je even “uit” staat. Een loopje naar de koffieautomaat, een gesprek met een collega over het afgelopen of komende weekend.

Wanneer je de hele dag in je thuisisolement aan het werk bent, moet je dat soort momentjes veel bewuster inplannen. En vooral: toe durven geven wanneer die focus er even niet is. Het werkt vrijwel altijd beter om dan even naar buiten te gaan, dan geforceerd te blijven proberen door te werken.

En nu jij…

Wat zijn jouw goede voornemens of doelstellingen voor het komende jaar? Hoe wil jij komend jaar meer gaan halen uit wat je dit jaar hebt geleerd?

Heb je net dingen van mij gelezen die herkenbaar zijn en die je zelf wilt toepassen?

Of zijn er juist dingen die je complete onzin vindt? (Dat mag. Dat was immers het risico van #4 in mijn lijst, ik kan het hebben.)

Laat vooral van je horen in de comments, want ik ben benieuwd hoe jouw voornemens voor 2021 eruitzien!

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…