Waarom SEA inzetten belangrijk is. Ook in 2020

Als je dit nu leest, vraag je je waarschijnlijk af of SEA voor jou de moeite waard is. Er zijn inmiddels zoveel manieren om je doelgroep (online) te benaderen. Waarom is SEA inzetten dan nog steeds belangrijk?

In dit artikel gaan we de voor- en nadelen van SEA marketing doornemen. Ook bespreken we waarom SEA inzetten nog steeds belangrijk kan zijn voor jouw onderneming. Zelfs met de oplopende klikprijzen voor de meeste producten.

Ontdek waarom SEA inzetten belangrijk is voor je online marketing

Wat is SEA?

De afkorting SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Anders dan zoekmachine optimalisatie (SEO), richt het zich op de betaalde posities in zoekmachine. Deze noteringen zijn in het overzicht te herkennen aan de toevoeging “advertentie“.

Dit is seo ten opzichte van sea

SEA werkt met een veilingsysteem. Dat houdt in dat je geld biedt om op een bepaald zoekwoord vertoond te worden. Hoe hoger dat bedrag (en hoe relevanter de pagina waar je naar verwijst), hoe groter de kans dat je hoog wordt vertoond op de pagina met zoekresultaten (de SERP, oftewel de Search Engine Result Page).

Zoals dat nu eenmaal gaat in een systeem dat draait om vraag en aanbod, is het voor veel zoekwoorden door toenemende concurrentie steeds duurder geworden om een hoge vertoning te krijgen. Steeds meer mensen vragen zich daarom af waarom SEA inzetten nog steeds toegevoegde waarde heeft.

Waarom is SEA belangrijk als onderdeel van je online marketing?

We horen steeds vaker dat mensen immuun worden voor advertenties. Tegelijkertijd lopen de kosten voor het winnende bod in Google Ads flink op door toenemende concurrentie. Is SEA inzetten nog steeds een goed idee?

Jazeker. En wel om deze redenen.

We zijn advertentie moe. Maar advertenties worden slimmer…

Door de grote hoeveelheid prikkels en informatie die we dagelijks te verwerken krijgen, is het aannemelijk dat we steeds minder gevoelig worden voor advertenties.

Advertenties waren vroeger niet voor niets vele malen langer en uitgebreider dan nu. Ze konden de tijd nemen om uitgebreid een boodschap uiteen te zetten.

Kun je je voorstellen dat een auto advertentie er vandaag zo uit zou zien?

Tegenwoordig heeft dat geen zin meer. Voordat iemand alle informatie verwerkt heeft, is de aandacht allang weer vervlogen. Sterker nog: we ervaren reclames steeds vaker als irritant en opdringerig.

En juist daarom is SEA inzetten nog steeds een effectieve manier van adverteren. Anders dan bij veel vormen van marketing, richt je je met SEA namelijk op mensen die actief op zoek zijn naar een oplossing die jij te bieden hebt.

Als iemand Googelt op “huis verkopen Waddinxveen” is het een heel stuk minder irritant om advertenties voor makelaars in Waddinxveen te zien dan wanneer je nietsvermoedend de verjaardagsfoto’s van je oma op Facebook zit terug te kijken.

Daar komt nog bij dat de advertenties in Google nauwelijks nog te onderscheiden van de organische zoekresultaten. Dat brengt nog een belangrijke reden met zich mee waarom SEA nog steeds belangrijk is.

Er klikken nog steeds heel veel mensen op advertenties

Steeds meer mensen worden zich bewust van het feit dat de advertenties in Google daar staan omdat er voor betaald is, terwijl de resultaten daaronder er staan omdat ze het beste resultaat zijn bij de zoekopdracht.

Maar, doordat de SEA resultaten tegenwoordig zo moeilijk te onderscheiden zijn van de organische resultaten, is niet iedereen zich ervan bewust dat ze op die betaalde resultaten klikken.

Zo las ik een tijdje geleden een onderzoek waarin aan mensen werd gevraagd of op advertenties klikten in de Google resultaten. Veel mensen die beweerden dat nooit te doen, klikten bij de zoekopdracht die volgde toch op een betaalde advertentie. Ze hadden dus niet eens gezien dat het om een advertentie ging.

Hier werkt de korte aandachtsspanne online dus mooi in je voordeel. Mensen nemen nauwelijks de tijd om zich goed te oriënteren op de geboden resultaten en klikken gewoon op de bovenste: 9 van de 10 keer een SEA advertentie.

Waarom SEA kosten je niet hoeven af te schrikken

Hoewel het waar is dat de kosten voor competitieve zoekopdrachten flink zijn opgelopen, wil dit niet zeggen dat er met zoekmachine advertenties niets meer te halen valt.

Het betekent wél dat het belangrijker dan ooit is geworden om je campagnes goed door te meten. Alleen door je campagnes te optimaliseren kun je de concurrentie aftroeven.

En het mooie van SEA kosten is: op deze manier kun je precies meten hoeveel erin gaat en hoeveel eruit komt. Zolang je voor iedere geïnvesteerde euro minstens €1,01 verdient, is het in principe al de moeite waard nietwaar?

Probeer ook eens wat creatiever om te gaan met het vinden van zoekwoorden om op te adverteren. Ja, “witte sportschoenen” is misschien lucratief wanneer je sportschoenen verkoopt, maar om diezelfde reden waarschijnlijk ook duur.

Probeer in plaats daarvan eerder in de beslisfunnel waarde toe te voegen om je doelgroep te converteren tot betalende klanten. Adverteer bijvoorbeeld op “beste hardloopschoenen marathon” en bied de mogelijkheid aan om persoonlijk online advies in te winnen.

In dit artikel over zoekwoordonderzoek vind je handige tips om je te helpen nieuwe zoekwoorden te vinden om op te bieden.

Waarom SEO en SEA elkaar kunnen aanvullen

SEO is bij uitstek een strategie voor de lange termijn. Het heeft tijd nodig om hogere noteringen in Google te veroveren, maar als je die plekken eenmaal hebt, levert het je voor een langere tijd extra bezoekers naar je website op.

Met SEA daarentegen kun je op korte termijn zorgen voor extra leads. Zeker voor startende bedrijven is het vaak de enige manier om aan klanten te komen.

Maar ook wanneer je die hoge posities in Google eenmaal te pakken hebt, kan SEA inzetten een belangrijke aanvulling blijven. Waarom?

Simpel: je vist met twee hengels in dezelfde vijver.

We hebben hierboven gezien dat steeds meer mensen de betaalde resultaten bewust links laten liggen. We zagen ook dat desondanks nog steeds veel mensen op advertenties klikken, vaak omdat ze gewoon het eerste resultaat kiezen. Kortom: dat zijn twee heel verschillende soorten zoekers. Waarom zou je de laatste soort links laten liggen, wanneer je door je SEO strategie de eerste eenmaal begint te bereiken?

Door SEO en SEA samen in te zetten, kun je twee vertoningen scoren op de eerste pagina met zoekresultaten. De kans dat iemand dan doorklikt naar jouw website, wordt daardoor aanzienlijk vergroot. Dat is dus nog een reden waarom SEA inzetten een goed idee blijft, óók als je al goede resultaten boekt met SEO.

Written by

Lars Maat Follow

Sinds 2011 ben ik werkzaam in de online marketing, vooral met online advertising (Google, Bing, Facebook, Instagram en LinkedIn). Met Maatwerk Online helpen we bedrijven met het behalen van meer klanten uit het internet. Dit doen we sinds 2013 vanuit ons kantoor in hartje Rotterdam.

Comments

Je bent momenteel offline