Dit is online marketing (Met: vind jouw kanaal voor maximaal succes)

We hebben het er de hele dag over. We tweeten het. Bloggen, liken en sharen het. We podcasten erover. Het zit in ons bedrijfs-DNA (en in onze url). Maar wat ís online marketing nou eigenlijk?  

Kort door de bocht: online marketing is breed. Kijk maar eens onder de “nieuws categorieën” in onze menubalk. 

In dit artikel lopen we ze de verschillende vormen van online marketing langs. Niet alleen omdat we dat zelf zo leuk vinden, maar vooral om jou te helpen om te ontdekken welke vorm bij jou past. 

Vervolgens helpen we je natuurlijk ook op weg om meer over die vorm te leren. Kun je niet wachten om daarmee aan de slag te gaan? Kies dan hieronder direct waar je meer van wilt weten.

Spring meteen naar:

Wat is online marketing?

Wat is online marketing? Een (beknopte) betekenis 

Online marketing – of internet marketing – is het op internet (online) in de markt zetten (marketen) van producten en diensten bij de doelgroep. Hiervoor worden verschillende online kanalen gebruikt, waaronder e-mail, social media of zoekmachine marketing. Een belangrijk voordeel van online marketing is dat het goed meetbaar en te targetten is. 

Het is ook een ontzettend flexibele term. De foto hierboven heb ik niet voor niets uitgekozen van Unsplash. Online, digitaal, internet… Het zijn allemaal termen die door elkaar worden gebruikt. Hussel de stenen maar rond en vorm er een ander woord mee. Of combineer ze op zo’n manier dat het jouw perfecte marketing kanaal vormt. Vormgeven naar eigen inzicht.

Het onderscheidt zich in ieder geval van de meer klassieke vormen van marketing, zoals advertenties in kranten, tijdschriften of op televisie. Bij marketing via die kanalen is het minder goed mogelijk om een specifieke doelgroep aan te spreken. Ook zijn de effecten van een offline marketingcampagne meestal minder goed meetbaar dan die van een online marketingcampagne.  

De opkomst van het internet heeft marketeers en ondernemers daarmee veel nieuwe mogelijkheden gebracht. Maar tegenwoordig is online marketing meer dan een gouden kans op meer klanten

Het is pure noodzaak om überhaupt gezien en gevonden te worden. 

Online marketing in drie veel gestelde vragen 

Wat is online marketing?

Online marketing is het gebruik van verschillende kanalen op het internet (online) om de doelgroep voor een product of dienst te bereiken met een (marketing-)boodschap.

Is online marketing hetzelfde als digitale marketing?

Vaak worden deze termen als synoniem gebruikt. In onze ogen is dat niet helemaal terecht. Digitaal is immers niet altijd online. Toch wordt vaak hetzelfde bedoeld. Ook internet marketing en e-marketing zijn gangbaar.

? Waarom is online marketing belangrijk?

Marketing moet je inzetten waar je doelgroep zich bevindt. Dat is tegenwoordig vooral online. Daarnaast geeft online marketing de mogelijkheden veel meer mogelijkheden om je doelgroep gericht te benaderen. Daar gaan we hieronder dieper op in.

Is online marketing hetzelfde als digitale marketing? 

Zoals gezegd worden de termen vaak door elkaar gebruikt. De meningen verschillen of ze helemaal hetzelfde zijn. Veel mensen hanteren online en digitale marketing als synoniemen.

Anderen zijn van mening dat digitale marketing niet noodzakelijkerwijs internet nodig heeft om een boodschap te verspreiden, maar wel digitale kanalen gebruikt. Een goed voorbeeld hiervan is sms, of elektronische billboards.

In deze optiek is online een onderdeel van digitale marketing, maar hoeft digitale marketing zich niet perse online af te spelen. Met andere woorden: alle online marketing is digitale marketing, maar dit geldt niet andersom.

Wij neigen naar deze laatste definitie van beide termen. In het restant van dit artikel zal ik me daarom beperken tot de online vormen.

Waarom is online marketing belangrijk? 

Via online marketing openen zich talloze nieuwe manieren om de doelgroep voor jouw product of dienst aan te spreken. Welke manieren dat allemaal zijn, bespreken we verderop in dit artikel, waar je ook gaat ontdekken welke vorm het beste past bij jouw doelstellingen. 

Maar eerst vraag je je waarschijnlijk af waarom online marketing belangrijk is. 

Ten eerste is online tegenwoordig dé manier om je doelgroep überhaupt nog te bereiken. Steeds meer mensen kijk niet of nauwelijks nog tv, maar maken uitsluitend gebruik van streamin diensten als Netflix. Ook via films, radio of televisie bereik je tegenwoordig een stuk minder mensen dan vroeger. Kortom: klassieke media verliezen steeds meer terrein aan online media. 

Want waar de abonnementen op kranten en televisie elk jaar verder teruglopen, is in Nederland inmiddels bijna 100% van de bevolking actief op internet. In 2019 bleek slechts 3% van de Nederlanders thuis geen internet te hebben. 

Ten tweede kun je online je marketingbudget vele malen efficiënter besteden dan via offline kanalen. Hoe dat bij de verschillende vormen van online marketing precies werkt, zien we verderop in dit artikel. Kort gezegd rust die efficiëntie op drie peilers: 

  • Online marketingkanalen zijn goedkoper dan traditionele media 
  • Met online marketing kun je veel specifieker een bepaalde doelgroep aanspreken zodat je niet betaalt voor het tonen van je advertenties aan mensen die niet relevant zijn voor jouw business 
  • Een online campagne is veel beter meetbaar dan een offline campagne. Daardoor wordt veel beter duidelijk wat werkt en wat niet, zodat geldverslinders snel kunnen worden uitgezet

Welke vorm van online marketing is geschikt voor jou? 

Genoeg gepraat, het is tijd om praktisch te worden. Welke vormen van online marketing zijn er allemaal en welke daarvan past bij jouw business? We zetten ze hieronder op een rijtje en bespreken kort de voordelen, de valkuilen en voor wie ze geschikt zijn.

Zoekmachine marketing 

Zoekmachine marketing is – je verzint het niet – marketing met de zoekmachine als medium. Je richt je hier dus op mensen die een zoekmachine zoals Google gebruiken om te zoeken naar informatie, producten of diensten. 

Het voordeel is dat je mensen daarmee kunt bereiken op een moment dat ze heel concreet op zoek zij naar producten of diensten zoals die van jou. Of naar een oplossing die jij te bieden hebt.

Zoekmachine marketing valt uiteen in twee verschillende vormen: betaald adverteren, of een plek veroveren tussen de organische (gratis) vertoningen.

Hier zie je het verschil tussen de betaalde en gratis resultaten in Google
Met zoekmachine adverteren kun je je richten op de betaalde plekken (SEA) of de gratis resultaten (SEO)

SEO 

SEO staat voor search enige optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Hierin probeer je met jouw website een plek te veroveren tussen de gratis (organische) resultaten op een bepaalde zoekterm. Dat doe je door content te schrijven bij een bepaalde zoekopdracht die jouw doelgroep in Google intypt.

Voordelen: Als het goed wordt gedaan, zorgt het voor een continue stroom van gratis bezoekers naar je website.

Valkuilen: Het is een strategie van de lange adem, die lang kan duren voor hij effect heeft. Niet iedere ondernemer heeft daar het geduld voor.

Iets voor jou? SEO is perfect voor jou wanneer je actief bent in een branche waar mensen met veel vragen zitten. Wanneer ze een antwoord op die vragen Googelen, is dat een kans om met jouw doelgroep in contact te komen. Ook als je op zoek bent naar een manier om op de langere termijn je bedrijf te laten groeien, is SEO een goede keuze.

SEO is een van de vormen van online marketing

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising: het adverteren in de zoekmachine. Anders dan bij SEO, betaal je er hierbij voor om op een bepaalde zoekopdracht vertoond te worden.

Voordelen: Heeft een stuk sneller effect dan SEO. Bovendien kun je eenvoudiger tests draaien en optimaliseren, omdat effecten van een verandering vaak al snel zichtbaar en dus analyseerbaar zijn.

Valkuilen: Je moet voor iedere klik op jouw advertenties blijven betalen. Als je wilt opschalen naar meer leads, betekent dit dus dat je ook (blijvend) jouw marketingbudget omhoog moet gooien.

Iets voor jou? SEA is perfect voor (beginnende) bedrijven die snel meer leads willen binnenhalen en niet het geduld of de mogelijkheid hebben daarbij op resultaten te wachten. Ideaal als je producten of diensten levert die een heel specifieke behoefte of vraag oplossen.

Marktplaatsen

Marktplaatsen zoals Bol.com en Amazon zijn niet meer weg te denken uit het online marketing landschap. Of je nu enkele of duizenden producten verkoopt, dit soort marktplaatsen kunnen een goede toevoeging zijn op je eigen afzetkanalen om je bereik flink te vergroten.

Voordelen: Snel een grote nieuwe doelgroep bereiken en gebruik maken van de betrouwbaarheid en naam van merken als Bol of Amazon.

Valkuilen: Je winstmarge gaat omlaag omdat je ook een vergoeding verschuldigd bent aan de marktplaats voor het gebruik van hun kanaal. Ook kan het tijdrovend zijn om ook op de marktplaats goed gevonden te worden, zeker wanneer je veel producten hebt om aan te bieden.

Iets voor jou? Marktplaatsen zijn de moeite waard wanneer je een extra afzetkanaal zoekt voor je producten om snel je bereik te vergroten. Lees meer over online marktplaatsen en vind welke bij jou passen.

Content marketing

Met content marketing gebruik je content om jouw doelgroep aan te spreken, te informeren en te boeien. Het is een vorm van pull marketing, waarbij je ervoor zorgt dat mensen naar jou toekomen. In tegenstelling tot de push marketing vormen in deze lijst, die een boodschap “naar voren duwen”.

Overigens is SEO een vorm van content marketing, omdat je daar met content een bepaalde vraag die bij je doelgroep leeft probeert aan te spreken.

Voordelen: Content marketing is bij uitstek geschikt om een band met je doelgroep op te bouwen en een positie van vertrouwen te creëren. Iemand zal zo eerder geneigd zijn klant bij je te worden, maar ook eerder een terugkerende klant of fan worden.

Valkuilen: Net als SEO is content marketing een strategie van de lange adem. Daarnaast is het behoorlijk arbeidsintensief. Een goede content marketing strategie helpt je om je doel voor ogen te houden en je harde werk nuttig te besteden.

Voor jou? Content marketing is geschikt voor bedrijven die graag een langdurige relatie of vertrouwensband met hun doelgroep willen opbouwen. Een telecomaanbieder kan het bijvoorbeeld gebruiken om ervoor te zorgen dat iemand zo lang mogelijk klant blijft, terwijl een makelaar – waar je over het algemeen geen regelmatig terugkeren klant bent – het kan inzetten om iemand vertrouwen te winnen dé partij te zijn om in de arm te nemen.

Lees waarom content marketing best eens onmisbaar kan zijn voor jouw bedrijf.

Bloggen is een vorm van content marketing

Affiliate marketing

Bij affiliate marketing promoot iemand anders jouw product of dienst, in ruil voor een vergoeding over de verkoop. Er zijn verschillende netwerken waar je dit kunt gebruiken, zoals TradeTracker en Daisycon.

Voordelen: Je maakt gebruik van het bereik van iemand anders – bijvoorbeeld een influencer of blogger – om jouw product te promoten. Daarbij kun je ervoor kiezen specifiek een bepaalde doelgroep aan te spreken (bijvoorbeeld de volgers van health bloggers) of te gaan voor een zo groot mogelijk bereik.

Valkuilen: Je betaalt in feite voor een review of bespreking van je product op een kanaal waar je zelf geen directe controle over hebt. Goede afspraken over hoe jouw product of dienst wordt gepresenteerd zijn daarom essentieel.

Lees meer over affiliate marketing in onze review van affiliate platform LinkPizza.

E-mail marketing

Dacht je dat e-mail dood was? Het is nog altijd een ideale manier om je doelgroep aan te spreken en twijfelaars te converteren tot klanten.

Voordelen: Een lijst met e-mailadressen is een online marketing kanaal dat je volledig zelf in de hand hebt. Je bent dus niet afhankelijk van de grillen van influencers, van sociale media of van Google. Daarnaast is het een uitgelezen manier om in beeld te blijven bij mensen die al interesse hebben in je product, maar nog niet direct klaar zijn om te kopen.

Valkuilen: Het opbouwen van een e-maillijst kost tijd en moeite. Het gevaar bestaat dat het bijhouden van die lijst en het regelmatig versturen van goede e-mails er regelmatig bij inschiet.

Iets voor jou? E-mailmarketing is eigenlijk voor iedereen geschikt. Wanneer je eenmaal een goede lead magnet (een manier om mensen te verleiden hun e-mailadres achter te laten) hebt ingesteld, is het iets dat van maand tot maand groeit. Beginnen met e-mailmarketing kan uitdagend zijn, maar het is de moeite waard.

Social media marketing

Net als bij zoekmachine marketing, valt deze categorie onder te verdelen in een betaald en een organisch deel.

Facebook is een van de kanalen die je bij online marketing via social media kunt inzetten

Adverteren op social media

Voordelen: Snel een groot bereik realiseren, waarbij je zelf je doelgroep zo scherp of breed kunt afbakenen als je zelf wilt.

Valkuilen: Er kan snel veel geld gaan naar alleen maar zichtbaar zijn, terwijl er niet direct conversies uit komen. Wanneer jouw producten of diensten niet bepaald “impulsaankopen” zijn, dan is een gedegen opvolging (bijvoorbeeld in de vorm van e-mailmarketing) nodig.

Iets voor jou? Associeer sociale media met vrije tijd. Adverteren op social media is waarschijnlijk geschikt voor jou als je een product levert dat is bedoeld ter vermaak of ontspanning.

Eigen bereik

Voordelen: Ideaal voor het opbouwen van een community of een fanbase, als jouw merk zich daartoe leent.

Valkuilen: Niet ieder product is hier geschikt voor. Bij een verhuisbedrijf waar ik heb gewerkt probeerden we ook eigen bereik op social media op te bouwen, maar daarvoor is “verhuizen” gewoon niet interessant genoeg.

(Overigens zeg ik niet dat het onmogelijk is: met originele, grappige of inspirerende content kun je van elk product iets maken dat zo “sexy” is dat mensen het willen volgen. Maar grof gezegd: hoe saaier het product, hoe meer tijd daar in gaat zitten. Die tijd hadden wij helaas niet).

Iets voor jou? Ga maar na wat voor kanalen en influencers je zelf graag volgt op Instagram, Facebook en YouTube? Zijn dat mensen die het hebben over de voordelen van de verschillende hypotheekvormen die er bestaan? Of over populaire onderwerpen als yoga of een gezonde levensstijl?

Kort door de bocht kun je stellen dat een product of dienst dat iemand vaker of voor langere tijd nodig heeft, geschikt is om een fanbase op te bouwen op social media. Je wordt nu eenmaal sneller fan van iets dat je in je dagelijks leven gebruikt, dan van iets dat je maar een keer in je leven nodig hebt.

En wat is OnlineMarketing.nl? 

OnlineMarketing.nl is dé community voor online marketing in Nederland. Of je nou een ervaren expert bent in één van de vele vormen van online marketing, of je juist afvraagt waar je jouw eerste online stappen kunt zetten. 

Iedereen die wil weten welke mogelijkheden online marketing voor hem of haar te bieden heeft, helpen we op weg met artikelen zoals deze. 

Ben jij een expert in online marketing en wil je graag je kennis delen? Stuur dan een mailtje naar tim@onlinemarketing.nl waarin je vertelt waar je graag over zou schrijven. 

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…