Online marketing voor het mkb: een basisplan.

Onlangs schreven we al over online marketing voor restaurants. Met de nieuw aangekondigde maatregelen is ook online marketing voor het mkb nu relevanter dan ooit.

Want waar bijvoorbeeld winkels tot nu toe de dans aardig wisten te ontspringen, moeten ook die nu gedwongen de deuren sluiten. En dat in aanloop naar de normaal gesproken meest lucratieve periode van het jaar.

Webwinkels lijken – wederom – spekkoper en bereiden zich voor op topdrukte. Voor wie nu nog niet of nauwelijks online actief is, kan het voelen alsof de boot is gemist.

Hoe kun als (middel-)kleine ondernemer tóch opboksen tegen deze online reuzen? Kun je überhaupt wel met hen concurreren, al was het maar om een deel van hun omzet voor jezelf te claimen?

Ja, dat kan. Eén ding is in ieder geval zeker: als je niet begint met mkb online marketing, weet je zeker dat het niet gaat lukken.

De enige manier om ook online je mkb-onderneming uit te breiden, is dan ook om gewoon te beginnen.

Dit artikel gaat je helpen om een basisplan te leggen voor jouw mkb online marketing.

Beginnen met online marketing voor mkb

Wanneer je helemaal nieuw bent in de online marketing wereld, kan het nogal overweldigend zijn om te beginnen.

Geloof me, ik weet waar ik het over heb. Na mijn opleiding Nederlands rolde ik min of meer “het vak” in. Ik kwam te werken bij een klein bedrijf in de verhuisbranche, waar het de bedoeling was dat ik “het” grotendeels zelf uitzocht.

Gelukkig is er online veel te leren over alle facetten van online marketing. Dat was het probleem niet. Het probleem was, voor mij althans, bepalen waar je moet beginnen.

Daarom heb ik dit online marketing mbk basisplan-artikel op zo’n manier opgezet dat die oude ik er iets aan gehad zou hebben. In de hoop dat jij, mkb-er of net startende marketeer, er je weg mee kunt vinden.

Stap 1: zorg dat je te zien bent waar je klanten komen

Ik schrijf dit artikel met de kerstdagen voor de deur en wetende dat veel winkels in deze drukste periode hun deuren hebben moeten sluiten. Daarom is deze eerste stap gericht op het zo snel mogelijk zorgen dat je online producten kunt verkopen.

Dat neemt niet weg dat deze stap een goed begin is voor iedere mkb-er die ook online wil verkopen. Ook zonder de financieel belangrijkste periode van het jaar voor de deur.

Misschien zie je Bol.com als die grote boze wolf die al jouw omzet opvreet. Dat kan. En je kunt natuurlijk al je energie steken in het denken over hoe onrechtvaardig dat wel niet is.

Of… if you can’t beat them, join them.

Als men niet naar de winkelstraat kan voor inkopen, zullen ze toch naar platformen als Bol en Amazon trekken. Dan kun je maar beter zorgen dat je producten daar te vinden zijn.

En online marketing voor mkb draait voor een belangrijk deel om dáár aanwezig zijn waar je klanten zijn. Zorg dus allereerst dat je product of dienst te vinden is op Bol, Amazon of vergelijkbare grote platformen die voor jou relevant zijn.

Wees daarbij creatief. Zo kwam ik onlangs op Vakantie Veilingen een waardebon tegen voor een Escape Room. Ook als je geen product verkoopt dat je in een doosje kunt opsturen, kun je jezelf dus online in de markt zetten.

Verder lezen en luisteren:

Maak het jezelf makkelijk!

Heb jij een Woocommerce webshop? Maak het jezelf dan gemakkelijk en zet in een handomdraai je assortiment ook op Bol

online marketing mkb draait om daar aanwezig zijn waar je klanten zijn

Stap 2: online marketing voor mkb en je klant begrijpen

Goed, laten we stap 1 het noodverband noemen, waarmee je relatief snel wat eerste online omzet kunt pakken.

Nu is het tijd om echt met de jouw mkb online marketing aan de slag te gaan.

Heel belangrijk daarvoor is begrijpen wie jouw doelgroep is. Welke mensen komen er normaal gesproken door je voordeur lopen en wil je nu online bereiken? Wie van die mensen levert potentieel het meeste geld op?

  • Wat wil die klant bereiken?
  • Welke doelstellingen heeft hij of zij en wat staat daarbij in de weg?
  • Wat zijn de belangrijkste overwegingen om voor jou product te kiezen?

Goede online marketing voor mkb – of eigenlijk elke branche – is onmogelijk zonder te weten wat je klant wil. Want wat ga je dan op de website zetten om die klant aan te spreken?

Het belang van aandacht in de online wereld

Waar je in de winkel of op kantoor nog met een klant in gesprek kunt, is de aandacht spanne online een stuk korter. Dat betekent dat je niet kunt vragen of je de klant kunt helpen te vinden wat hij of zij zoekt. Als dat niet snel genoeg lukt, is die klant namelijk van je website verdwenen om nooit meer terug te komen.

Inzicht in wat jouw doelgroep beweegt, helpt je om de aandacht te grijpen en iemand zo ver te krijgen om dat ene product in het winkelmandje van jouw website te stoppen. Onbegrip van wat de klant zoekt, leidt ertoe dat ze het winkelmandje van een andere site zullen vullen.

Een waardevolle bron is ook de vragen die je regelmatig van klanten te horen kreeg. Praat ook met een eventuele klantenservice: welke problemen of vragen horen zij het meeste? Dit zijn belangrijke vragen voor de vierde stap in dit basisplan.

Juist doordat die aandacht spanne van je klanten zoveel lager ligt, is het extra belangrijk om hen net dat beetje extra aandacht te geven. Hoe makkelijker het voelt om bij jou te kopen, hoe beter dat online ongeduld wordt bevredigd.

Zoals Martin van Kranenburg (expert in online personalisatie) het mooi verwoordde:

Hoe maak je van je websitebezoekers daadwerkelijk klanten? Dat doe je door iemand in een limousine naar de bedankpagina te rijden.

Martin van Kranenburg

Verder lezen:

Ook handig: deze persona builder van HubSpot. Hiermee ontwikkel je in een handomdraai een scherp(er) beeld van jouw doelgroep.

zorg er bij de online marketing van je mkb voor dat de klant zich als een koning voelt
Zorg ervoor dat een bezoek aan jouw website net zo soepel en op maat voelt als een rit in een luxe limousine.

Stap 3: starten met SEO

Juist SEO is iets waar je beter vandaag dan morgen mee kunt beginnen als onderdeel van de online marketing van jouw mkb-onderneming.

Dat komt doordat SEO – oftewel zoekmachine optimalisatie – tijd nodig heeft om resultaat op te leveren.

Maar als dat resultaat er eenmaal is, zorgt het wel mooi voor een constante stroom van gratis bezoekers naar je website.

Ja, dat lees je goed. Gratis.

Dat zit zo.

Er zijn grofweg twee manieren om met jouw website gevonden te worden via zoekmachines. Je hebt de betaalde weergaven (advertenties) en de gratis weergaven (ook wel de organische resultaten genoemd).

Of in online marketing termen:

  • SEA – Search Engine Advertising – is betalen om op een bepaalde positie vertoond te worden.
  • SEO – Search Engine Optimizing – is het proberen een hoge positie te claimen tussen de gratis resultaten.
Dit is seo ten opzichte van sea

Zoals gezegd: dit is een strategie van de lange adem, maar op de lange termijn kan SEO voor elk bedrijf een erg waardevolle toevoeging zijn.

Voor de online marketing van mkb-ers biedt vooral lokale SEO grote kansen. Daarmee verbeter je namelijk drastisch jouw zichtbaarheid in o,a. Google maps, maar ook wanneer iemand Googelt naar jouw dienst of product in de stad waar de zoeker op dat moment aanwezig is.

En ik hoef jij natuurlijk niet te vertellen hoe relevant het is om door diegene gevonden te worden.

SEO is te uitgebreid om er hier op in te gaan hoe je dat alles voor elkaar krijgt. Gelukkig voor jou hebben we uitgebreide artikelen om je verder op weg te helpen.

Verder lezen en luisteren:

Stap 4: inbound online marketing voor mkb

Stap 4 valt grotendeels samen met stap 3. De kracht van een goede SEO-strategie zit hem namelijk in het bereiken van mensen die lopen met een vraag of probleem, waar jij een oplossing voor te bieden hebt.

Zorgen dat mensen in hun zoektocht als vanzelf bij jou terechtkomen, in plaats van ze met schreeuwerige advertenties naar binnen trekken. Dat is heel beknopt waar inbound marketing op neerkomt.

Eigenlijk heel erg vergelijkbaar met wat veel mkb-ers offline ook als ideaalbeeld hebben. Als boekverkoper wil je bijvoorbeeld bekend staan als dé winkel in jouw stad voor een goed advies wanneer je een boek zoekt voor iemand verjaardag.

Mensen die naar jou toekomen omdat ze overtuigd zijn van de kwaliteit die je levert. Dat is inbound.

Weet je nog dat ik je bij stap 2 aanspoorde om vragen te verzamelen waar je klanten vaak mee zitten?

Die kun je dus perfect gebruiken om met inbound marketing meer klanten aan te trekken. En wel door die vragen te beantwoorden op je website, bijvoorbeeld in een blog.

Samenhang SEO en inbound online marketing voor mkb

Zoals ik al zei overlappen stap 3 en 4 voor een groot deel.

Zowel SEO als inbound marketing draaien namelijk voor een belangrijk deel om het bieden van de informatie waar je (potentiële) klant naar op zoek is.

In de zoekmachine optimalisatie gids die ik onder punt 3 tipte, kun je lezen dat het bovendien eenvoudiger is om gevonden te worden op specifiekere vragen, dan op globale en korte zoekwoorden. Daar zit namelijk (vrijwel) altijd meer concurrentie op.

Zowel voor je organische vindbaarheid als om mensen vertrouwen te geven in je expertise, is het dus van belang om de vragen te beantwoorden die je doelgroep stelt.

Een tool waar ik zelf erg fan van ben, is Answer the Public. Daarmee kun je voor ieder zoekwoord eenvoudig onderzoeken welke vragen mensen intikken in Google.

En al die vragen zijn weer potentiële artikelen om je website mee te verrijken.

Met een tool als SEOProfiler kun je zelfs een idee krijgen van hoe vaak er op die specifieke vraag wordt gezocht. (Die aantallen kloppen nooit volledig, maar het kan je helpen om prioriteiten te stellen.)

Verder lezen:

Stap 5: automatiseren

Last but not least: het voordeel van online is dat je veel kunt automatiseren.

En daarvoor hoef je echt geen compleet nieuwe website te laten bouwen met allemaal toeters en bellen. Met alle tools die er tegenwoordig zijn, kun je vaak eenvoudig wat automatisering aan je website toevoegen.

Denk aan een automatische chatfunctie die bezoekers van je website naar de juiste plek gidst. Of pop-ups (van programma’s als MailChimp en OptinMonster) die je helpen om je e-maillijst te laten groeien.

Verder lezen:

Conclusie: online marketing voor mkb kan alle kanten op

In dit artikel hebben we nog niet eens stilgestaan bij mogelijkheden op het gebied van e-mail-, content-, en social media marketing.

Uit de hier gelegde basis zijn dat soort stappen relatief eenvoudig om te maken.

Want weet je eenmaal wat je doelgroep zoekt en heb je hier SEO-teksten over gepubliceerd, dan kun je die uiteraard ook delen op social media. Daarmee vergroot je stap voor stap je bereik, zonder dat je kapitalen kwijt bent aan betaalde advertentiecampagnes.

Duizelt het je en weet je niet goed waar je nu moet beginnen? Neem dan eens een kijkje in ons handige overzicht van online marketing bureaus en wie weet vind je de perfecte partner om jou daarin bij te staan. Of claim je gratis account in onze community, waar je al je vragen op het gebied van online marketing kunt stellen.

Written by

Ruben de Vries Follow

Als SEO-fanaat geïnteresseerd in alles omtrent online marketing. Eigenaar van OnlineMarketing.nl sinds 2015 en sinds 2012 bezig met het helpen van bedrijven met als grootste doel: 'Groei door online marketing!'

Echt verder groeien?

Word gratis lid van de community

Een online groep van mensen zoals jij, die willen groeien, sparren en samen oplossingen willen vinden voor wat je in de weg staat om online succes te halen…